מאיה שפילמן

ייעוץ ופסיכותרפיה למבוגרים, לילדים ולגיל הרך 0544750751

קליניקה בתל אביב


shutterstock_211401592

מודל פסיכו-חינוכי ייחודי למסגרות חינוכיות וטיפוליות

מתוך ניסיוני במסגרות קליניות וחינוכיות, בניתי מודל פסיכו-חינוכי ייחודי ליישומים של עקרונות פסיכולוגיים במסגרות חינוכיות פורמליות ובלתי פורמליות, פרטיות או ציבוריות. הדגש שלי הינו על יצירת סביבה רגשית מכילה וקשובה ויצירת מערכת יחסים המאפשרת מענה לצרכים הרגשיים וההתפתחותיים של הילד ושל המבוגר. המודל מיושם בהצלחה במסגרות חינוכיות וטיפוליות ברחבי הארץ.

במסגרת יישום המודל אני מקיימת מפגשי הדרכה לאנשי חינוך סביב נושאים שונים, החל מליווי שוטף בהתמודדויות העולות במסגרת העבודה היומיומית ועד התמודדות עם אירועים חריגים. כמו כן אני עורכת סדנאות לאנשי חינוך וטיפול במגוון נושאים, למשל: מקומו ומשמעותו של המשחק בהתפתחות הילד, התמודדות עם ילדים מתקשים, תיווך ככלי להתפתחות רגשית, חברתית וקוגניטיבית, שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים, התפתחות רגשית וחברתית בשנים הראשונות, פעילויות תואמות לשלב ההתפתחותי של הילדים ועוד (חלק מהסדנאות מועברות בשיתוף עם מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת מומחיות).

 

כמה מילים על הבסיס התיאורטי מאחורי המודל

התפיסה הרווחת במערכת החינוך בארץ מבחינה הבחנה חדה בין משחק ללמידה. למרבה הצער, ילדים רבים חווים משבר בעת המעבר מהגן לבית הספר, והם מפסיקים לשחק. הם אמנם משחקים, אך המשחק הוא טכני או דידקטי (game) ולא משחק במובנו ההומניסטי כחלק בלתי נפרד מהיצירה ומהתרבות האנושית (play). אבל המשחק הוא הלך רוח, המשחק הוא במחשבה. המשחק הוא מרחב מאפשר חיים. המשחק הוא מרחב מעברי, אשלייתי, תודעתי ורגשי (ויניקוט).

התינוק, לפי ויניקוט, מגלה את העולם מתוך שהוא בורא אותו תחילה. כדי שחייו יהיו חיים של ערך ולא רק של קיום שורד, על “האם הטובה דיה” לתמוך ביכולתו של התינוק ליצוק את העולם האשלייתי שהוא זקוק לו, עולם דמיוני שאינו כבול בידי המציאותי והמובנה.

המשחק במובנו הרחב מבוסס על יציקת משמעות אישית במקום בו ניתנה כבר משמעות שאחרים העניקו. תפקידו של איש חינוך, בדומה לאם המכילה, “האם הטובה דיה”, הוא ליצור את התנאים המאפשרים לילד לשאת את העמימות ואת האי ידיעה, וכך לאפשר משחק ויצירה, יצירתיות ודמיון. איננו מאלצים את הילד להכיר במגבלות המציאות. בהדרגה, על פי יכולתו, הילד מגיע להבנה כי הדמיון אינו זהה בדיוק לעולם.

סביבה שכזו במסגרות חינוכיות תאפשר לילד לשחק, לשאול, לבחון, לשנות, ליצור, להרוס, להאמין, להתפקח, לדמיין. המרחב המשחקי הוא מרחב מכיל, תומך, חופשי מלחצים, בטוח, ומאפשר כניסה ויציאה חופשית אליו וממנו. המשחק הוא האמצעי והמטרה בעת ובעונה אחת.

אשמח לשמוע מכם. כתבו לי או התקשרו 0544750751

ההודעה נשלחה בהצלחה.
אני מאמין
אני מאמינה ביכולתו של טיפול להיות מקום מאפשר, מקבל ואמפתי, המסייע בהתפתחות אישית, מימוש אותנטי ויכולת בחירה. אני משלבת בעבודתי ראיית עולם פסיכודינמית בהתבוננות בנפש האדם על מורכבותה, תוך אמונה ביכולתו של כל אדם להתפתח ולצמוח לעבר קיום מודע ובעל משמעות. למידע נוסף אודותיי לחץ כאן