פסיכותרפיסטית
טיפול למבוגרים, נוער וילדים
טיפול רגשי לילדים ונוער בחופש הגדול
דווקא בחופש הגדול?
כן, דווקא בחופש הגדול.
כל שנה בספטמבר-אוקטובר אני מקבלת מבול של טלפונים מהורים מודאגים.
הם מודאגים בצדק. הם רואים שלילד שלהם קשה. הם מרגישים שגם להם קשה איתו, ופעמים רבות לא מוצאים את הדרך לעזור לו או לה.
הרבה פעמים נדמה לנו שאולי הזמן יעשה את שלו ובעיה שהתמודדנו איתה עד כה, תחלוף מעצמה עם הזמן.
לפעמים בחופש נדמה לנו שדברים השתפרו, שבעצם המצב לא כל כך נורא כמו שחשבנו.
אנחנו מקווים לטוב, אנחנו נאחזים במגוון סיבות למה דברים ייראו אחרת. לפעמים זה גם נכון.
אבל במקרים רבים מאוד, הזמן לא עושה את שלו. הקושי נשאר ואיתו גם הייאוש שמחלחל.
ילדים, לעומת מבוגרים, הרבה פעמים אינם מספרים שקשה להם, והמצוקה שלהם יכולה להתבטא באופן עקיף בהתנהגויות שונות,
בפגיעה במגוון תפקודים של חיי היום יום ובמערכות יחסים עם הסביבה הקרובה.
לכן, אנחנו צריכים להסיק שלילד שלנו קשה, למרות שהוא לא אומר את זה בצורה ישירה.
(למידע על סוגים של קשיים רגשיים לחצו כאן)
כשהורים פונים אליי עם התלבטות האם כדאי להתחיל טיפול, אני בדרך כלל מתבוננת בשלושה היבטים חשובים:
- האם רמת התפקוד של הילד, או אופן התנהגותו בבית ובחברה, חורגים מהמצופה לבני גילו?
- האם התנהגות הילד בבית או בחברה גורמת לו או לסביבתו קושי או סבל?
- האם חלה לאחרונה נסיגה בהתנהגות הילד? (למשל עקב אירוע חריג או אפילו ללא סיבה נראית לעין).
(למידע נרחב על סימנים שיכולים להעיד על צורך בטיפול לחצו כאן)
סימנים אלה עשויים להעיד על קושי רגשי, המצריך טיפול מקצועי. אז מהם היתרונות של פנייה לטיפול דווקא בחופש הגדול?
ראשית, כי בחופש הגדול יש הפוגה מהשגרה, מהלימודים ומשאר המסגרות. בהיעדר לחצים חברתיים, רגשיים ולימודיים, המאפיינים את שנת הלימודים, תיתכן יותר פניות רגשית להיכרות עם מטפל (שבתחילה הוא אדם חדש וזר), ויותר כוחות להתמודד עם קשיים ובעיות. זוהי תקופה שאפשר לפנות בה מקום להתבוננות והתמודדות עם קשיים שביום יום אנחנו מנסים לדחוק הצידה.
שנית, כי החופש הגדול יכול להיות הזדמנות לשינוי. החופש הגדול הוא שבירת שיגרה ועשוי לאפשר גמישות ותנועה לעבר דפוסים חדשים. למשל- ילדים נמנעים, ילדים עם בעיות חברתיות, ילדים עם קשיי פרידה בבוקר וכו’. לכל ילד יש דימוי עצמי ביחס לעצמו ודווקא ההפוגה של החופש עשויה לאפשר לילד להשתחרר מעט מהדימוי שלו בעיני עצמו, ולהתחיל לבנות משהו חדש.
שלישית, כי עבור ילדים רבים, החופש הוא המשך ישיר של התחושות הקשות המלוות אותם כל ימות השנה. למשל ילדים שסובלים מבדידות חברתית, חרדה, ייאוש או דכדוך, הימנעות מפעילות חברתית או אחרת. עבור ילדים אלה, תקופת הקיץ והיעדר המסגרת היציבה והשגרה הבטוחה, עלולים להגביר את תחושת המצוקה. הם מוצאים את עצמם מרגישים דחויים וחסרי ערך דווקא בתקופה בה הם “אמורים” לבלות וליהנות.
רביעית, כי החופש הגדול, למרות היותו מושא לציפייה וכמיהה, מהווה גורם סיכון. היעדר מסגרת (לילדים שאינם נמצאים במסגרת של קייטנה), היעדר יעדים לימודיים וסביבה חברתית קבועה, עשויים להגביר קשיים קיימים בכל תחומי התפקוד. די ברור למה זה קורה – כשאין לנו סיבה לקום בבוקר, וכשאין לנו תחושת משמעות לגבי העשייה שלנו, עשויות לעלות תחושות קשות, במיוחד אצל ילדים שחווים קשיים רגשיים גם במהלך השגרה. בנוסף, חיי היום יום מזמנים מפגשים חברתיים קבועים כחלק מחיי הגן או הכיתה. בהיעדרם, עלול הילד למצוא את עצמו בודד. זה כמובן לא מהווה בעיה עבור ילדים עם כישורים חברתיים טובים, שיש להם קשרים חברתיים יציבים כל ימות השנה. אבל עבור ילדים ביישנים, נמנעים או דחויים, זוהי בעיה של ממש, שיוצרת מעגל של בדידות ודכדוך שעלול לקבע את עצמו גם לאחר החזרה ללימודים.
חמישית, כי על מנת להגיע לתוצאות בטיפול, צריך זמן. טיפול הוא לא “זבנג” וגמרנו. טיפול מבוסס על קשר קרוב, נענה וקבוע. העולם הפנימי שלנו מבוסס על חוויות שחווינו וגם כאלה שלא, מערכות יחסים קרובות, ערכים ואמונות, משברים ועוד וכולם לוקחים חלק במי שאנחנו ובדפוסי ההתנהגות שלנו. בדרך כלל נדרש זמן כדי להגיע להבשלה ושינוי במסגרת טיפול. תחילת הטיפול מאופיינת, לעיתים קרובות, ברכישת אמון במטפל. ככל שנקדים ונתחיל את הטיפול, נוכל לפנות לא רק את המקום אלא גם את הזמן לתהליך החשוב הזה.
שישית- כי מטפל הוא מבוגר משמעותי נוכח שהוא לא אמא או אבא (חיוני בעיקר עם מתבגרים), וזה חשוב דווקא בגלל החשש לאכזב את ההורים או לחשוף בפניהם מידע רגיש או שנוי במחלוקת. במהלך שנת הלימודים, ילדים מוקפים במבוגרים קרובים בסביבת בית הספר (מורים, יועצת, מדריכים בתנועת נוער ובחוגים). ילדים רבים – גם אם הם מקטרים על בית הספר – רואים בדמויות הללו מקור לביטחון ותמיכה. בחופש הגדול, רוב המבוגרים המשמעותיים הללו אינם זמינים. עבור ילדים הסובלים מקשיים חברתיים ורגשיים, שלעיתים קרובות רגילים לקבל תמיכה ממבוגרים במסגרות השונות, תקופה זו יכולה להיות רגישה במיוחד. מפגש טיפולי יכול לתת מענה לצורך במעורבות של מבוגר משמעותי, רגיש ונענה בחייהם.
ולבסוף, כי תקופוות מעבר יכולות לעורר לחצים ומצוקה: חלק מהמתבגרים והצעירים נמצאים לפני מעברים משמעותיים, למשל מעבר מבית הספר היסודי לחטיבה, מהחטיבה לתיכון וגם בין בית הספר לצבא. היכולת להתמודד עם שינויים מצריכה גיוס של משאבים פנימיים. המציאות החדשה שעומדת בפתח היא כר פורה לפחדים וחששות, אבל גם לתקוות ולחלומות. טיפול בתקופת החופש הגדול עשוי לתת את המענה המתאים בתקופה רגישה זו.
מוזמנים לפנות למידע נוסף כאן.
חופש נעים!