פסיכותרפיסטית
טיפול למבוגרים, נוער וילדים

חוסן נפשי אצל ילדים
חוסן נפשי – יכולת המאפשרת התמודדות עם נסיבות חיים משתנות
הורים רבים פונים אליי בנקודת משבר. הם מודאגים, הם חרדים, הם כואבים. מספרים בדמעות על מצבים לא פשוטים, שואלים את עצמם איך כדאי לנהוג? איזה כלים אני יכול לתת לילד שלי להתמודד לבד, להתגבר כשקשה? איך הוא יסתדר כשאני לא בסביבה?
במאמר זה אתייחס ליכולת הנפשית המאפשרת התמודדות עם נסיבות חיים משתנות: חוסן נפשי אצל ילדים.
טיפול רגשי לילדים עשוי לסייע בגיבוש תפיסה עצמית טובה יותר, תחושת מסוגלות וחוסן פנימי, וגם אתם, כהורים, יכולים לסייע בכך לילדכם.
בעמוד זה אתייחס לכמה דרכים כאלה.
החיים זה לא פיקניק
הנטייה הטבעית שלנו היא לרצות לגונן עליהם, לשמור עליהם מעלבונות או פגיעה.
אנחנו הרי יודעים- החיים לא תמיד הוגנים וגם הילד שלנו יצטרך להתמודד עם רגעים לא נעימים.
כל ילד עתיד להתמודד בשלב זה או אחר של חייו עם כישלונות, פגיעה ועלבונות ועם אירועי לחץ,
מתח ומשבר. כל ילד נפגע, מתאכזב, חווה חוויות לא נעימות. זה בלתי נמנע.
השאלה היא האם הוא יצליח “לאסוף” את עצמו בפרק זמן סביר, להתבונן, ללמוד ולהמשיך הלאה, עם תובנות לעתיד וכמה שפחות צלקות.
מכירים את המשפט – אל תיתן לעני דג, למד אותו לדוג?. במקום לנסות לגונן לנצח על הילדים שלנו, משימה בלתי אפשרית,
עלינו לעזור להם לפתח יכולת התמודדות – מתנה יקרת ערך שכל הורה יכול להעניק לילד שלו. למתנה הזו קוראים “חוסן נפשי”.
מה זה חוסן נפשי?
חוסן נפשי אצל ילדים מוגדר כיכולת של ילד להסתגל בצורה טובה ללחץ, קשיים או ארועים בלתי צפויים.
הכוונה היא שהילד מצליח להישאר יציב וממשיך לקיים רמות בריאות של תפקוד נפשי תקין, גם במצבים קשים.
גם לילדים עם חוסן נפשי יש רגעים קשים, גם הם חווים צער, עלבון או קושי.
אבל תהיה להם יכולת התאוששות טובה יותר מול רגעי הקושי, והם יוכלו, בקלות רבה יותר, להמשיך הלאה.
אם עוד לא השתכנעתם עד כמה חוסן נפשי הוא יכולת חשובה לחיים, הנה עוד ממצא:
חוקרים בדקו מהן היכולות הנפשיות שעזרו לאנשים בעלי הישגים יוצאי דופן להצליח, למרות נסיבות חיים לא פשוטות.
דוגמאות יש למכביר. אז כמו שבוודאי הבנתם: אחת היכולות שנמצאו כבעלות יכולת ליצור שינוי היא רמה של חוסן נפשי.
חוסן נפשי אצל ילדים שונה מילד לרעהו. רוב ההורים מסוגלים להעיד האם הילד שלהם “רגיש” או “עמיד” כבר מגיל צעיר.
אמנם הנטיות יכולות להיות מולדות, אבל חשוב לדעת שהן ברות השפעה! טיפול רגשי לילדים עשוי לסייע בכך, וגם מודעות וסיוע הורי שלכם בבית.
בכל גיל ניתן לסייע לילדים לפתח חוסן נפשי ולחזק את יכולת ההתמודדות שלהם ואת העמידות שלהם בפני גורמי לחץ,
אבל חשוב לזכור שזהו תהליך ארוך ולא פשוט, ולא “זבנג” וגמרנו.
כיצד ניתן לסייע בפיתוח חוסן נפשי אצל ילדים?
מודעות עצמית ודימוי עצמי חיובי
אחד המרכיבים החשובים ביותר לפיתוח יכולת עמידות נפשית היא מודעות עצמית לחוזקות.
מודעות זו מסייעת בבניית דימוי עצמי חיובי ואמונה של הילד בעצמו וביכולתו.
כך יוכל, גם אם נכשל, ללמוד, לצמוח, להתקדם, לתקן טעויות ולשמור על אמונה שבפעם הבאה יצליח יותר.
דימוי עצמי חיובי חשוב גם לבניית תחושה של יעילות עצמית
(self efficacy): אמונה של אדם כי ביכולתו לבצע פעולות שיקדמו אותו לעבר מטרות הרצויות לו.
לכן, מומלץ לסייע לילדים לפתח מודעות לרגשות, מחשבות והתנהגויות שמקדמות או חוסמות אותם.
כדאי ללמד ילדים ללמוד מנסיונות, לגלות דברים חדשים על עצמם, מה הדברים שקשים להם, שמלחיצים או מצערים אותם.
ללמד אותם מה הוביל להצלחה, איך לעשות יותר מאותו דבר או מה לעשות פחות.
כך, יוכל הילד ללמוד מהן נקודות החוזקה וגם החולשה שלו בצורה מותאמת למציאות, ולחזק את החוזקות או את החולשות…
מודעות עצמית מתחילה כבר בשנים הראשונות.
תפקיד ההורה
התייחסות של ההורה להיבטים רגשיים בחוויות שעובר הילד, עשויה להיות בסיס לפיתוח מודעות של הילד לרגשותיו.
כאשר הורה שואל ילד על רגשותיו, הוא מאפשר לו לפתח מודעות והתייחסות פנימית לעולם הרגשות.
כשקיים בבית שיח רגשי, הילד יוכל לבנות את עולמו הפנימי בביטחון,
לקבל את עצמו וגם את רגשותיו השליליים ולפתח תשתית לדימוי עצמי חיובי המבוסס על יכולות אמיתיות והכרה בנקודות חולשה וחוזק שלו עצמו.
חיבור של הילד לעולם הרגש, יאפשר לו לתרגם בהמשך את מחשבותיו ורגשותיו לפעולות,
באופן שיתרום לו להסתדר עם ילדים, לוותר או להתעקש בשעת הצורך, לנהל קונפליקטים עם בני גילו בצורה יעילה ולווסת את רגשותיו.
חיבור זה יכול להתקיים כמעט בכל סיטואציה בחיי היום-יום.
המבוגר הוא זה שיכול לכוון את השיחה למקומות רגשיים ולשאול, למשל: “איך הרגשת כשיונתן קרא לך בשם גנאי?” או “איך הרגשת כשהקבוצה שלך הפסידה במשחק”.
ילדים שגדלים בסביבה המקדמת מודעות לעולם הרגשי, רוכשים מיומנויות של ויסות רגשי,
יכולות חברתיות ותשתית לדימוי עצמי חיובי ותחושת ביטחון בעצמם ובעולמם.
הם עתידים להפוך למבוגרים בעלי עולם פנימי יציב ומבוסס יותר, להכיר את עצמם ולפתח מסוגלות לקראת אתגרים בהמשך חייהם הבוגרים.
הם מפתחים תחושת עצמי מלאה ושלמה יותר, המבוססת על מודעות לעצמם ולרגשותיהם.
פיתוח תחושת מסוגלות ושליטה
אנשים חשים סיפוק רב יותר מחייהם כשיש להם אפשרות להחליט החלטות משמעותיות לגבי עצמם,
דבר המגביר את תחושת השליטה על המתרחש בחייהם.
גם ילדים יכולים לקבל החלטות לגבי חייהם, כבר מגיל צעיר מאוד: “מה תרצה ללבוש, את החולצה האדומה או הכחולה?”, “שניצל או קציצות?” וכיוצ”ב.
הצלחה בביצוע משימות ובשליטה על מיומנויות שנרכשו, יוצרת אצל הילד לאורך חייו תחושת מסוגלות עצמית, התורמת לבניית חוסן נפשי.
אוטונומיה (נפרדות)
מהלך התפתחותם של ילדים נע על ציר, שראשיתו בתלות מוחלטת בהורה וסיומו בתלות יחסית.
אט אט יכול הילד לעשות עוד ועוד דברים בצורה עצמאית ולפתח נפרדות מעשית ורגשית מהוריו.
כבר בילדות המוקדמת מתחיל הילד לפתח תחושת נפרדות מההורים.
בתקופה זו הילד חווה תסכולים ומבין שהחיים לא מתנהלים לפי רצונו בכל רגע נתון.
חווית התסכול חיונית לשם פיתוח עצמאותו של הילד.
לכל הורה קשה לראות את ילדו מתוסכל או סובל, אבל חוויות אלה חשובות ביותר מאחר והן מאפשרות לילד להתנסות,
לשאת תסכול, להפיק לקחים, לפתח תחושת מסוגלות ולהתמודד באופן עצמאי.
הידיעה האישית של הילד, שהוא מסוגל להתגבר בעצמו, היא זו שתאפשר לו לגדול ולהתחזק.
הגנת יתר, תלות או פינוק מוגזם מחלישים את הילד, ולא מאפשרים לו לפתח יכולות התמודדות עם כישלונות, תסכולים או דחייה.
אופטימיות
מרכיב נוסף שיכול לסייע בבניית חוסן נפשי אצל ילדים הוא אופטימיות, ואחיזה באמונה שהדברים הרעים בחיים יחלפו…
חשוב ללמד את הילד להיות אופטימי ולהאמין שיהיה טוב, גם אם קשה עכשיו…
וגם אם קשה, אפשר להתגבר ויש דברים טובים בפתח. הצבת מטרות ותכנון לעתיד יכולים לסייע בבניית אופטימיות ולהקנות לילד תחושה שיש למה לצפות ויש לאן לשאוף.
יכולות חברתיות
כדאי לחזק את היכולות החברתיות של הילד, ללמד אותו ליצור קשרים חיוביים והדדיים עם בני משפחה וחברים,
ללמד אותו לפרגן, להביע אמפתיה, לשתף, לוותר וגם להתעקש בשעת הצורך.
ככל שהילד גדל, העולם החברתי של בני גילו הופך למרכזי וחשוב יותר בחייו.
יחסים תקינים עם קבוצת בני הגיל מהווים מקור חשוב לתמיכה, לשותפות, לשייכות, ליחסי אמון ולסיוע במצבי לחץ ומשבר.
אינטראקציות חברתיות חיוביות בילדות תורמות ליכולת הסתגלות טובה בהמשך החיים הבוגרים.
אומץ להיות שונה
אם כל הילדים האחרים הולכים לחוג כדורסל ורק הילד שלכם רוצה חוג אחר, חשוב להסב את תשומת לבו לאומץ לבו ללכת נגד הזרם.
נכון, חשוב להבין ולבדוק אם לא מסתתר מאחורי הסירוב קושי מסוים שלא היינו ערים אליו,
אבל במקביל, היכולת לקבל החלטות “לא פופולריות” היא יכולת חשובה ואמיצה וחשוב שהילד שלכם יהיה מודע לכך.
המסר הסמוי כאן הוא חשוב: “אני אוהב ומעריך אותך גם כשאתה חושב או נוהג אחרת מהמקובל”.
זהו מסר רב משמעות לגבי ילדים רבים, המאופיינים בניסיון מתמיד לרצות את הסביבה, עד שהם שוכחים את הקול הפנימי שלהם.
לסיכום, היכולת להסתגל ולתפקד באופן תקין גם במצבים קשים, היא יכולת חשובה.
ניתן לסייע ברכישת חוסן נפשי אצל ילדים, גם אם הם ילדים רגישים מאוד.
חוסן נפשי לא ימנע מילדים לחוש עלבון, צער או קושי. אך הוא כן יאפשר להם להתאושש, לא להישבר,
לשמור על חשיבה חיובית ולהמשיך הלאה עם אמונה ועם כוחות פנימיים.
קראו עוד על בעיות חברתיות אצל ילדים ועל הדרכת הורים.