• דף הבית
  • פסיכותרפיה
  • טיפול קבוצתי
  • טיפול רגשי לילדים
  • הדרכת הורים
  • אודותיי
  • צור קשר
  • מנהל המערכת

  • הדרכת הורים
  • 14 October 2014

מאיה שפילמן

פסיכותרפיסטית

טיפול למבוגרים, נוער וילדים

shutterstock_211401592
  • הגישה הטיפולית שלי
  • שאלות ותשובות
  • קשיים נפוצים בקרב ילדים
  • קישורים מומלצים

קשיי פרידה אצל ילדים בבוקר בגן ובבית הספר

בתקופות שונות במהלך תהליך הגדילה וההתפתחות, יכולים להופיע קשיי פרידה אצל ילדים בבוקר בגן ובבית הספר
(וגם במצבי פרידה אחרים בחיי היום יום).
יחד עם זאת, לעיתים קשיי הפרידה אינם סימפטום חולף והם יכולים להעיד על קושי הטמון בעולמו הרגשי של הילד או במערכת היחסים בין הילד וההורה.

לפניכם מידע על הדרכת הורים וגם על טיפול רגשי לילדים. שיטת העבודה שלי בעבודה עם ילדים היא טיפול במשחק, העושה שימוש במשחק ככלי טיפולי.
תוכלו גם להיכנס לעמוד המרכז סוגי קשיים רגשיים בקרב ילדים, כאן.

על קצה המזלג: המשמעות הרגשית של כניסה למסגרת חינוכית

מהלך ההתפתחות בשנים הראשונות לחיי הילד, מבוסס על תהליך איטי והדרגתי, במהלכו הילד מפתח יותר ויותר יכולות עצמאיות ומראה, עם הזמן, פחות ופחות תלות בהוריו.
בראשית חייו, התינוק תלוי בהוריו תלות מוחלטת. עם תהליך הגדילה וההתפתחות,
הוא עתיד להגיע לעצמאות במגוון יכולות שבעבר מולאו על ידי הוריו.
אט אט, עם האתגרים של השנים הראשונות, יפתח הילד תחושת נפרדות, החיונית כל כך לתפקודו.
ה”אני” העצמאי של הילד, מתגבש באמצעות תהליך היפרדות ממושך, המשלב התקדמות לצד רגרסיה.

הכניסה לגן, ובהמשך המעבר לבית הספר, מערערים את היציבות של הילד בחייו ודורשים ממנו לאמץ דפוסי התמודדות חדשים ולפתח יכולות רגשיות תואמות לסיטואציה.
זהו תהליך טבעי שכן הגדילה וההתפתחות טומנים בחובם מעברים ושינויים, במהלכם לומד הילד לגלות את כוחות ההתמודדות שלו.
מרבית הילדים מסוגלים לגייס כוחות התמודדות עם נסיבות חיים שונות, לגלות ולפתח חוסן נפשי.

ההסתגלות לגן או לבית הספר היא תהליך ואינה מתרחשת בין ליל.
עם הזמן, בתהליך תקין, הציפייה היא כי יחול שיפור הדרגתי ביכולת הילד לשאת את הפרידה,
להיקשר לדמויות שלא הכיר קודם לכן ולהשתלב בפעילות השוטפת בגן או בבית הספר.
היפרדות היא אחד התפקודיים הקריטיים ביותר, שעתידים לאפשר לילד “אני” עצמאי, בוגר ובטוח.

אילו ילדים “מועדים” יותר לחוות קושי בתהליך הפרידה מההורה?

  • ילדים הנרתעים, מתנגדים או מתקשים בהתמודדות עם שינויים ומעברים (מזון חדש, אנשים חדשים וכו’)
  • כאשר לילד יש טמפרמנט “קשה” או “מתחמם לאט” וכתוצאה הוא מעדיף להימנע ממצבים חדשים
  • במצבים של ילדים שרמת התלות שלהם בהורים גבוהה ביחס לגילם
  • ילדים שזו עבורם הכניסה הראשונה למסגרת חינוכית
  • ילד החי בסביבה עתירת לחצים או מתחים וחווים עומס רגשי
  • ילדים עם קשיי הירדמות (פעמים רבות ישנו קשר בין תהליך הפרידה בלילה, עם ההליכה לישון, לבין תהליך הפרידה בבוקר בגן)
  • כאשר הילד גדל בסביבה לא עקבית מבחינת דרישות הסביבה, עשויים להופיע קשיי פרידה בבוקר בגן ובבית הספר מאחר ולעיתים הפרידה בבוקר הופכת לזירה של בדיקת גבולות/שליטה

איך יודעים מתי קשיי הפרידה אצל ילדים בבוקר בגן ובבית הספר הם קושי זמני, הצפוי לחלוף עם הזמן?

אם הילד שלכם מראה קשיי פרידה בבוקר בגן ובבית הספר, אך למרות זאת:

  •  מצליח להירגע במהרה במחיצת לפחות אחד מאנשי צוות הגן
  •  הגננת מדווחת שהילד מתפקד באופן תקין ובהתאם לגילו, הוא שמח וסקרן בגן, משתלב בפעילויות השוטפות ומצליח להתחבר עם ילדים
  •  אתם חשים כי עם הזמן, הפרידה הופכת קלה יותר
  • עם הגיעכם לקחתו בסיום היום הוא פעיל ומתפקד היטב
  • ברמת התפקוד הכללי, הילד עובר בהצלחה ובמועד המתאים אבני דרך התפתחותיות

ככל הנראה, למרות הקושי הנקודתי בפרידה, ילדכם מצליח להסתגל, להתגבר על הקושי הטמון בפרידה
ולהפנות אנרגיה להשתלבות בגן או בבית הספר, מבחינה רגשית, אינטלקטואלית וחברתית.
מרבית הילדים מצליחים להסתייע בסביבתם הקרובה, להתאושש מהקושי הטמון בפרידה ולהשתלב בפעילות השוטפת בגן ובבית הספר.

איך אני כהורה יכול להקל על הילד שלי?

קשיי פרידה אצל ילדים בבוקר בגן ובבית הספר מאיה שפילמן

  • כדאי להקפיד על שיגרה ברורה של פרידה בבוקר: טקס קבוע שיסייע לילד להבין ולהתכונן לפרידה. בשום מקרה לא כדאי להיעלם לילד או להסיח את דעתו.
  • נסו להימנע משינויים או מעברים נוספים בזמן ההסתגלות, למשל מעברי דירה, גמילה וכו’
  • הציעו לילד “חפץ מעבר”- דובי, תמונות שלכם או כל חפץ אחר מהבית, שיזכיר לילד אתכם ואת הסביבה המוגנת וינסוך בו תחושה נעימה ברגעי קושי.
  • על מנת להתמודד עם קשיי פרידה בבוקר בגן ובבית הספר, כדאי לנסות להעצים את הילד. ספרו לילד שאתם מאמינים בו, הזכירו לו קשיים עמם התמודד בהצלחה בעבר. עודדו אותו לבצע באופן עצמאי מטלות שונות בבית, כדאי לחזק את עצמאותו ואת תחושת המסוגלות שלו, גם בתחומים אחרים.
  • אם הילד רוצה ומסכים, אפשר לנסות ליזום מפגשים עם ילדים מהגן בשעות אחר הצהריים. ככל שהילד ירגיש יותר שייך, אהוב ורצוי, זה יכול להקל עליו להשתלב היטב בגן.
  • תמיכה רגשית: קשיי פרידה בבוקר בגן ובבית הספר עלולים לעורר מגוון רגשות אצלכם ההורים. רחמים, כעס, אשמה ועוד. אם אתם מרגישים מוצפים מבחינה רגשית, מומלץ מאוד לא להכניס את הילד לחוויה שלכם ואולי אף לפנות לייעוץ מקצועי עבורכם.
    הילד שלכם זקוק לכם כעת כדמויות רגישות, אמפתיות ויציבות. אל תבקרו את הילד, אל תכעסו, השתדלו פשוט להיות שם בשבילו, לאהוב ולתמוך. זה מה שהוא הכי צריך.

מתי קשיי פרידה אצל ילדים בבוקר בגן ובבית הספר מצריכים התערבות מקצועית?

  • ילדים שגם אחרי תקופת הסתגלות ראשונית חווים קושי משמעותי בפרידה. קושי קיצוני בהיפרדות מההורה או לחלופין היצמדות מוגזמת לחפצים מסוימים, עשויים להצביע על קושי רגשי
  • כאשר הילד אינו מתפקד באופן תקין בגן, למשל נראה אפטי, בוכה בכי עז וממושך ומתקשה להירגע
  • במקרים בהם גם אחרי תקופת הסתגלות הילד עדיין בוכה, ממאן להתנחם ואינו מראה סימני הקלה 
  • ילדים שאינם מראים שיפור, או מראים שיפור מועט בלבד ביכולת ההסתגלות וההיקשרות לצוות בגן
  • כאשר למראית עין הילד הסתגל למסגרת, אך הגננת מדווחת על קשיים אחרים, למשל בכי בתדירות גבוהה/ תפקוד כללי ירוד/ סימני מצוקה/ קשיים חברתיים/ רגרסיות בתחומים שונים
  • ילדים אצלם הקושי בפרידה הוא רק סממן אחד מני רבים, ולמעשה הילד מתקשה במצבים רבים של פרידה
  • במצבים בהם הילד אינו עובר באופן תקין, ובזמן, אבני דרך התפתחותיות (למשל הליכה, רכישת שפה ומיומנויות תקשורת, גמילה מטיטולים, הרגלי אכילה, יחסים חברתיים)

חלק מהילדים שכבר רכשו יכולת שפתית, עשויים לבטא בצורה מילולית תחושות וקשיים. אחרים מאותתים על מצוקותיהם באופן עקיף, באמצעות התנהגויות שונות:
בעיות שינה, ירידה בתפקוד, בכי רב, פחדים וחרדות, קשיים ביחסים עם ילדים או מבוגרים (מוכרים או זרים),
בעיות אכילה, סירוב עז ללכת לגן, כעסים, התפרצויות זעם, תוקפנות רבה, דימוי עצמי נמוך ותחושת חוסר ערך,
תלונות על כאבים גופניים שחולפים מהר וללא הסבר רפואי וכיוצ”ב.

סימפטומים נוספים

קשיי פרידה בבוקר אצל ילדים בגן ובבית הספר יכולים להופיע בתקופות שונות,
למשל על רקע הולדת אח חדש, מעבר דירה, מתיחות במשפחה וכו’.
גם ילדים שבעבר לא התקשו להיפרד עשויים, בתקופות מסויימות, להיצמד יותר להורה.
אך כאשר הרגרסיה מתמשכת, מתעצמת ולפעמים אפילו מופיעה בשטחי חיים אחרים – מומלץ לפנות להיוועצות מקצועית.

ההתנהלות ההורית קובעת פעמים רבות את אופי הפרידה.
אם ההורה מגיע עם מטען של רגשות אשם, חוויות אובדן בלתי מעובדות מחייו שלו או חוסר אמונה ביכולתו של הילד להתמודד,
הפרידה צפויה להיות קשה יותר.
אפשר וכדאי לטפל בקשיי פרידה בבוקר בגן וביית הספר ובמצבי פרידה נוספים.

לריאיון איתי בשבועון “לאישה” בנושא קשיי פרידה אצל ילדים בבוקר בגן, לחצו כאן

תגיות
אשמח לשמוע מכם. כתבו לי או התקשרו 0544750751

ההודעה נשלחה בהצלחה.
חדש באתר
טיפול רגשי לילדים ונוער דווקא בחופש הגדול
ראיון: מה מניע אותנו להיחשף ברשתות החברתיות?
על דחיינות
ייעוץ פסיכולוגי
טיפול פסיכותרפי
טיפול דינמי
טיפול בדיכאון
חרדת נטישה
אני מאמין
אני מאמינה ביכולתו של טיפול להיות מקום מאפשר, מקבל ואמפתי, המסייע בהתפתחות אישית, מימוש אותנטי ויכולת בחירה. אני משלבת בעבודתי ראיית עולם פסיכודינמית בהתבוננות בנפש האדם על מורכבותה, תוך אמונה ביכולתו של כל אדם להתפתח ולצמוח לעבר קיום מודע ובעל משמעות. למידע נוסף אודותיי לחץ כאן